Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, April 09, 2017

Duurzaamheid kan bij formatie de doorslag geven

Formatiecolumn door Keesjemaduraatje

"Het benadrukken van duurzaamheid en het laten vallen van alle andere speerpunten van Groenlinks, kan de doorslag geven van deze formatieonderhandelingen"

Ik zit op het strand van Bakkum-Noord en ik weet niet wat ik hoor. Worden hier, op het naaktstrand achter paal 241, de geheimen van het Binnenhof te grabbel gegooid? Ik doe een handdoek om en slenter quasi ongeïnteresseerd richting het jonge echtpaar, dat poedelnaakt breeduit op het volle strand ligt te zonnen. Op een open plekje vlakbij de zonaanbidders, waarin ik zonder moeite de fractievoorzitter van Groenlinks in de Tweede Kamer en zijn vrouw Jolijn herken, ga ik liggen. Ik sluit mijn ogen en laat de hele onderhandeling over mij heen gaan.

"Femke is het niet gelukt. Jolande is het niet gelukt. Bram moest opbouwwerkzaamheden verrichten. Wijnand zegt, dat ik de eerste fractievoorzitter van Groenlinks ben, die het kan bewerkstelligen. Meedoen met de grote jongens"

Ondanks zijn jeugdige uitstraling en zijn grote aanhang onder studenten en  jonggeblevenen, bezigt de fractievoorzitter opmerkelijk formeel taalgebruik, gecombineerd met een  jongensachtige geest, waar Freud en Jung van zouden smullen: "Meedoen met de grote jongens".

"Zoveel verschillen we niet. Over Europa hebben Buma en ik dezelfde opvatting: kritisch maar positief. De globalisering heeft een nieuwe tweedeling doen ontstaan, waarbij de winnaars allemaal op VVD, D66 en Groenlinks hebben gestemd."  

Ik open mijn ogen en kijk voorzichtig opzij. Ik moet mijn bril opzetten om het beter te kunnen zien en ik het is overduidelijk: De geachte Groenlinks-afgevaardigde krijgt hier midden op het strand een lichte erectie als hij over de overwinning spreekt. Jolijn ziet het ook en gooit haastig een roze handdoek over Jessias' naaktheid.

"De speerpunten van Groenlinks kunnen we niet allemaal binnenhalen. Salarissen van top-functionarissen, daar gaan ze iets in mee. Hogere belastingen, dat pikt Mark niet. Hij heeft ook een naam hoog te houden. Duurzaamheid is het enige speerpunt waar we vol in gaan. Dat gedoe met de grenzen bewaken, was alleen maar om de wind uit de PVV-zeilen te halen. Dat gaat Mark niet vasthouden.Open grenzen en dan de duurzaamheid doorzetten. Dat zal het beleid van de komende jaren worden"

Ik sluit mijn ogen en laat de zon haar bruinende taak verrichten. Mijn oren laten geen verdere formatiedetails toe. Als verdoofd blijf ik liggen op het naakte strand. Grenzen open en zonnepanelen op het dak.

No comments: