Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Friday, June 18, 2010

In de auto met Frits Bolkestein

De eminente ex-fractieleider van de VVD weet vanmiddag zeker niet bij wie hij in de auto stapt, na de eerste Freedom Lecture van Salman Rusdie in de Pieterskerk te Leiden. "Weet u misschien welke richting het station is" vraagt hij mijn zoon en mij. Mijnheer Bolkestein weet zeker ook niet dat wij onze Bolkestein_wilders zoon als klein kind voor de gein "Bolkestein" noemen en dat heb ik hem ook niet verteld.

"Wij brengen u vanzelfsprekend naar de trein", antwoord ik vastberaden en open alvast het bijrijdersportier van de Toyota Prius. "Heel vriendelijk van u".

"Dat was een interessant antwoord op uw vraag aan Salman Rushdie vanmiddag" begin ik, terwijl ik op de navigator het station Leiden probeer te vinden. "Er blijkt wel uit dat Salman Rushdie ook kritiek op het Westen heeft, omdat er verschillende keren verkeerde beslissingen zijn genomen, zoals het omverwerpen van een gekozen Perzische regering, het aan de macht helpen van de Sjah en het installeren van de totaal corrupte en dictatoriale familie Saud in Saudie Arabië". Daar heeft de VVD-prominent even niets op terug te zeggen. "Inderdaad" zegt hij na enkele ogenblikken.

De navigator heeft intussen een route gevonden en we vertrekken. Helaas heeft het Leidse gemeentebestuur in zijn onmetelijke wijsheid besloten een systeem van eenrichtingsverkeer in te voeren dat de Toyota navigator nog niet kent. Daardoor hebben we de tijd de VVD-voorman eens flink en uitvoerig naar zijn mening over de formatie vragen.

"Dat wordt nog wat als Mark Rutte straks met D66 en Groenlinks moet regeren" Zeg ik monter. "Met D66 gaat nog wel", meent Bolkestijn, "maar met de PvdA, dat wordt onmogelijk." De economische programma's  liggen te ver uiteen. "En met Wilders is ook niet gelukt", ga ik vrolijk verder. "Dat moet u toch zeker pijn doen als voorganger van Wilders, qua kritiek op de immigratie"

"Geert Wilders was 20 jaar geleden medewerker van de fractie, voor sociale zaken. Daar ken ik hem wel van. Maar ik heb hem sindsdien niet meer gesproken", zegt Frits Bolkestijn naast me. We naderen het station. "Ik heb hem toen nooit over de islam of over immigratie horen spreken". Hoe kan het dan dat dit thema nu bij hem zo'n enorm belangrijke plaats inneemt", vraag ik verbaasd. "Dat weet ik niet precies. Wat mij nog meer verbaasd, is dat Mark Rutte plotseling zoveel stemmen naar zich toe trekt"

"Bent u zelf politiek actief? " Vraagt Frits Bolkestein me nog als de auto tot stand is gekomen. "Nee, niet in een partij. Ik ben weblogger, voor het Vrije Volk". "Heel hartelijk dank voor het meerijden" Daar loopt hij. Anderen hebben geoogst, wat hij ooit gezaaid heeft en ik mocht hem naar het station rijden. 

Salman_rushdie_2_3

5 comments:

Erwin said...

twintig jaar geleden is wel heel erg lang geleden. Ik was nog een paar jaar geleden ook nog een naieve politiek correcteling, maar inmiddels denk ik wel heel anders over dingen.

Anton said...

Vermeld het verhaal nog wat zijn bestemming was nadat hij op de trein stapte?

Jaan said...

Ja Kees, jij mocht hem naar het station rijden. Was het nog een mens?
Vreemd, dat iemand zo oud wordt als je nu bent en elite niet terugbrengt naar hun ware proporties t.w. een cilinder met een broek erom heen.
Ik heb niks tegen Bolkestein, maar henm een heldenrol toedichten, zijn zoon betaalde ten onrechte gekregen geld voor een eigen zaak niet terug aan de Sociale Dienst. Hij was lijsttrekker en ging naar het Europees Parlement. Hij weet veel meer van Wilders natuurlijk maar laat zich niet in zijn kaarten kijken. De man spoort niet helemaal door D'66 te beschouwen als iets wat meevalt. Maar ontegenzeggelijk als je hem vergelijkt met wat de VVD nu te bieden heeft is Bolkestein een geweldenaar, maar dat is Kabouter Plop ook voor een kleuterklas.

Dirk said...

Ach, Frits was niet de eerste, zij die eerder in het midden/oosten waren geweest zagen het al lang aankomen, maar erover spreken was Not done.

Janmaat had het ongeluk dat het zo slecht uit zijn mond kwam, maar natuurlijk had hij op tal van fronten gelijk , maar Frits bracht het iets slimmer en was een gezien politicus.

Het ´verboden boek`uit 1990 omschreef het heel exact en 20 jaar later wordt Wilders nog steeds opzij gezet, het blijft dwijlen met de kraan open.

En nu maar wachten op de volgende verkiezingen.

André van Delft said...

Ik vind Bolkestein een deel van het probleem. Hij won de verkiezingen in 1998 (van 31 naar 38 zetels) door het immigratieprobleem te benoemen, maar vluchtte daarna naar Europa, en leverde de VVD uit aan Dijkstal.

In 2002 viel hij laf Pim Fortuyn aan, met zijn waarschuwing dat Nederland een pleefiguur in Europa zou slaan.

Als we afhankelijk waren van dit soort halfbakken politici, zouden we helemaal verdoemd zijn.