Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, June 01, 2009

Ontslaggolf

Door Keesjemaduraatje
Ik kwam afgelopen woensdag bij een grote klant in Amsterdam en daar was het armoe troef. Een hele depressieve stemming. De één na de ander wordt ontslagen. Hoe gaat dat? Je zit met z'n tienen lekker te werken op de afdeling en dan gaat de telefoon. Kan je effe naar dat en dat hok komen? Komt die collega terug en zegt: "ontslagen". Maar die moet dan nog wel tot 1 juli z'n werk blijven doen.
De telefoon gaat weer. De volgende gaat naar het hok. Ook ontslagen. En dat gaat zo een uur of twee door. Tot de secretaresse kwaad naar die manager loopt en zegt: "Dat kan je niet maken. Straks durft hier niemand nog de telefoon op te nemen."

Bureaustoel_uitgelicht_2Die ontslagenen gaan echt niet meer hard zitten werken. Ze surfen een beetje door de vacaturebanken en ze gaan plannen maken over wat ze met de gouden handruk gaan doen. Intussen moeten de overige 6 mensen het werk al van ze overnemen. En die moeten natuurlijk extra hard werken.

Intussen betaalt die firma aan mij wel 100 Euri per uur om door middel van infrastructurele ICT-veranderingen een kostenbesparing door te voeren. En meestal valt er heel wat te besparen.

Zit ik in de trein terug en daar zitten dan een paar oude mannen voor mij. En ik hoor er één zeggen: "Daar heb ik recht op" en nog eens: "Ik vind dat ik daar recht op heb." Dan luister ik nog eens goed en dan hoor ik dat ze van diezelfde firma zijn. Langzamerhand wordt ik dan zelf ook een beetje teneergeslagen. We ziten echt in een fucking ontslaggolf.

No comments: