Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, July 25, 2007

Wolf op de barbecue

Door Keesjemaduraatje
Opeens werd weer onverwacht naar mijn mening als security expert gevraagd. Dat komt namelijk zo. Ik ben nu in Duitsland, in het dorp 50 km zuidelijk van Bremen, waar mijn vrouw geboren is en waar ik 10 jaar lang gewoond heb. Hier is op dit moment een bijzonder Schuttersfeest, want de Schutterij bestaat 100 jaar. Dat heb ik vanmiddag gefotografeerd. Weer eens iets anders dan halfgare AFA's, die helemaal hun gezicht niet willen laten, zien op de foto te zetten.
Rudolf Ik kwam Rudolf de plaatselijke restauranthouder en zijn hond tegen. Eerst werd hij gefotografeerd en daarna had hij nog enkele vragen aan mij. Of hij nou een PC of een laptop moet kopen en of ik denk dat hij als 70-jarige man daar nog mee kan leren omgaan. Toen kwamen een paar nieuwe interessante vragen. "Hoe kan je een bestand echt wissen?" Dat wilde hij weten in verband met eventuele fiscale bewijzen en als de FIOD dan toch eens langs zou komen, of hij er dan zeker van kon zijn, dat hij de gewiste bestanden echt weggewerkt had.  Ja, je kan natuurlijk je vaste schijf eruit halen en met een magneet bewerken. Je kan ook een bestand wissen en er heel veel andere bestanden overheen schrijven en de harde schijf defragmenteren. Dat begreep hij allemaal niet, want hij heeft tenslotte ook geen PC.
Nadat dit thema voldoende was behandeld, kwam er nog een hele andere aap uit de mouw. Rudolf is namelijk een enthousiaste jager. "Als je een wolf doodschiet", vroeg hij met een boerenslimme lach, "Hoe kan je er dan voor zorgen dat je niet ontdekt wordt." Wolven en lynxen hebben tegenwoordig allemaal een chip in hun lijf, en je weet niet waar die chip zit. De natuurorganisaties kunnen met een peilzender zien waar die wolf loopt. Als hij op jouw pachtgebied wordt doodgeschoten, dan krijg jij de schuld en door die chip komen ze er altijd achter waar het lijk ligt. Dat zijn problemen waar ik normaal gesproken in Eindhoven niet mee te maken krijg. Wat moest ik daar nou op antwoorden?
Waarschijnlijk is dit probleem van de Wolf met de Chip al honderd keer bij de bar van zijn restaurant uitvoerig besproken en vroeg Rudolf het gewoon ook nog een keer aan mij om eens te kijken hoe ik daar nou op zou reageren. Ik zou de wolf in de achterbak van mijn auto gooien en ergens anders neergooein, zei ik. Nee, er is nog een andere oplossing, zei de jager. "Graaf een kuil en stook er een groot heet vuur in. Gooi de wolf er in en barbecue hem tot er alleen as van over is."

No comments: