Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, July 01, 2007

Altijd dezelfden

door Keesjemaduraatje
vanmiddag liep ik over de "Kleine Berg" te Eindhoven en ging bij de kleine literaire Boekhandel binnen om een paar exemplaren van het dagblad Trouw te scoren. "Heb jij geen kranten meer in je zaak?'" vroeg ik aan de Boekhandelaar. "Nee, want die zijn tegenwoordig gratis, hè", antwoordde hij. "Daar kan ik niets meer aan verdienen". Ik vertelde hem dat ik graag op de voorkant van het dagblad Trouw wilde wijzen en laten zien welk artikel ik geschreven had. "Ik lees nog maar twee kranten" schepte ik op: "Trouw en Telegraaf, omdat dat de enige kranten zijn die achter mij staan."
Het was duidelijk dat ik een beetje aan het doordraaien was. Maar dat geheel terzijde. Er kwamen steeds meer mensen de zaak binnen. Er ligt in de winkel heel veel literatuur, vooral veel Russische literatuur en filisofie. Weinig non-fictie en wat we in Duitsland "Sachbücher" noemen. Ik liep wat rond om te kijken of er ook een boek van Schopenhauer bij lag. Een man sprak mij aan. "Bent u degene die gisteren een toespraak heeft gehouden bij de diplomauitreiking van het Augustinianum?" Kijk nou wordt ik ook al in de winkels herkend. "Ik vond dat gisteren erg goed." Mijn dag kon in ieder geval niet meer stuk.
De Boekhandelaar wendde zich tot mij en vroeg: " Hoe gaat het met je D66-carriere, mislukt zeker?" "Inderdaad", antwoordde ik, "de Armeniërs hebben roet in het eten gegooid." "Het zijn ook altijd dezelfden", antwoordde de Boekhandelaar. "De D66 kon het niet laten te lonken naar de Turkse stem en daarom lieten ze de Armeense genocide een beetje in het midden liggen, zonder partij te willen trekken, vóór- of tegen de mensenrechten." "Het is een semantische discussie, of je nu wel of niet van genocide mag spreken", probeerde de Boekhandelaar nog. "Ja, ja , ja" mompelde ik, "In ieder geval heeft het ze weer een zeteltje méér, dan in de peiling, opgeleverd, maar ik heb gemerkt dat ik toch nog wat principiëler ben dan de meeste Tweede Kamerleden van D66".
Ik rekende mijn Schopenhauer af en rende terug naar de auto. Net op tijd, want de parkeerwachters kwamen er al weer aan. 

No comments: