Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, April 08, 2006

Onderwijs

Modernisering van het Onderwijs
door Keesjemaduraatje

Jullie, politiek incorrecte webloglezers, hebben de grote eer als eerste kennis te nemen de voorstellen die ik aan de Minister van Onderwijs in het Nieuwe Kabinet Lousewies ga doen. Graag veel commentaar hier onder en niet alleen schelden van neo-reactionaire zak enzo, want dat weet ik intussen wel.

Het nieuwe Onderwijsbeleid zal als zwaartepunten Professionalisering, Marktwerking en Individualisering hebben.

Inleiding
Ik was erg teleurgesteld, toen ik na 15 jaar afwezigheid er achter kwam dat het Nederlandse Onderwijs nog steeds niet gemoderniseerd was, ondanks allerlei maatregelen zoals leerhuis, VMBO en nieuwe HBO. In 1970 werd er al gesproken over projectonderwijs en nu is het nog steeds niet ingevoerd. In het bedrijfsleven kan je allerlei deelmodules voor software en IT cursussen volgen en per Internet afsluiten. (MCSE, CLP etc). Mijn zoon moet het hele programma Duits volgen, hoewel hij beter Duits spreekt en schrijft als de lerares. Er bestaan geen mogelijkheden dit deel van het examen alvast af te sluiten. Er zijn hoogbegaafde kinderen die in de tweede klas van het VWO al een examen wiskunde zouden kunnen doen. Terwijl ze sociaal zwakbegaafd zijn, maar dat wordt helemaal niet waargenomen. Mijn kinderen krijgen op school nog steeds geen les on Word en Excel, terwijl dat tot de basisvaardigheden in elk bureau hoort. Waarom niet? Omdat de leraren het niet beheersen. Nog steeds niet.

En ik ben echt niet zo'n freak die denkt dat de PC de oplossing voor alles is. Ik vind drama en Maatschappijleer net zo belangrijk, maar die vakken zijn na 25 jaar nog steeds een ondergeschoven kindje. Terwijl je bij een doorsneebaan in een call-centre of een helpdesk echt veel meer hebt aan sociale vaardiheden dan aan de stelling van Pythagoras.

Ouderwets
Heb je er ooit over nagedacht waarom je Frans in de eerste, en Duits pas in de tweede klas van de Middelbare school krijgt? Vroeger kreeg je al Frans in de vijfde klas van de lagere school. waarom?
Omdat de elite in Nederland in de 19e eeuw Frans sprak. Nog nooit is een Minister op het idee gekomen dat eens te veranderen. Veel mensen krijgen 6 jaar Frans op school en kunnen niet meer dan tijdens hun campingvakantie Du Pain, Du vin et Du Boursin bestellen. Terwijl ze voor jun werk wel vaak naar Duitsland moeten en daar staan te stoethaspelen, omdat ze maar twee of drie jaar Duits hebben gehad.
Waarom wordt in de hoogste graad van Middelbaar onderwijs Grieks en Latijn gegeven? En nou niet zeiken van algemene ontwikkeling en logisch denken enzo. Het antwoord is dat de knapste leerlingen vroeger voor dominee of priester werden opgeleid. Dus een stukje Middeleeuwen nog steeds op onze scholen en niemand die er over nadenkt dat eens aan te passen. Terwijl er nog steeds niet goed Informatica wordt gegeven en nu hoeft het ook al haast niet meer, want mijn baan is allang in India voor een derde van de kosten neergestreken. Nu zou je al kunnen beginnen om Design en Service (ITIL) te gaan onderwijzen. Daar hebben de onderwijzers nog nooit van gehoord.

De oplossingen
Het hele curriculum voor elk vak moet bekend zijn en in Internet tests beschikbaar. Leerlingen die sneller zijn, bijvoorbeeld doordat ze hoogbegaafd zijn of een taal al spreken, of hard willen werken, moeten in staat zijn per internet te oefenen en een examen af te leggen.

Het onderwijs moet meer aansluiten bij de samenleving. Alle europese talen moeten in principe geexamineerd kunnen worden en studiepunten opleveren. Waarom alleen Frans, Duits en Engels les geven als we zoveel landen in de EU hebben.

De talen moeten vooral onderwezen worden met als doel normaal met elkaar te kunnen praten, en niet om handelscorrespondentie te kunnen schrijven, daarvoor wordt nu al Engels gebruikt.

De kennis die leerlingen later nodig hebben moeten ook onderwezen worden en leveren studiepunten op: Word Excel, ITIL, Communicatie.

Individualisering
Het klassicale onderwijs moet niet afgeschaft worden, omdat veel leerlingen alleen door een duidelijke structuur kunnen leren. Dit is niet in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, omdat alleen de gemotiveerde kinderen hoeven te komen. Zelfstudie en Internet studie kan in daarvoor bestemde uren gedaan worden of als alternatief.

Professionalisering
Leraren moeten beoordeeld kunnen worden zoals gewone werknemers en eventueel ontslagen kunnen worden.

Marktwerking
Prive firmas moeten scholing aan kunnen bieden.

2 comments:

AGS said...

Zeg, Keesje, waarom noem je webloglezers 'politiek incorrect'? Is bovenstaand stuk tekst soms niet voor mij bestemd (ik neem ff aan de je vindt dat ik 'politiek correct' ben?).

keesjemaduraatje said...

dit weblog is bedoeld voor mensen die zelf na willen denken en niet achter allerlei bewegingen aan willen rennen en niet andere mensen de mond willen snoeren, door ze te bedreigen en belachelijk te maken.
Wat dat betreft is het beter politiek incorrect te zijn, omdat je dan gewoon kan zeggen wat je wilt. Heerlijk is dat.
Als bijvoorbeeld een groep jonge moslims een trein in London opblaast. Dan moet jij meteen erbij vertellen dat niet alle jongen moslims zo zijn en dat dit niet de echte Islam is en dat de Christenen in het jaar 572 ook wel eens geweld hebben gebruikt ofzo. Dat moet je eens proberen los te laten en niet meteen alles in een racistisch kader plaatsen. als 56 mensen opgeblazen worden is dat altijd erg.